کیف پول سخت افزاری چیست؟

کیف پول سخت افزاری چیست؟

وقتی بحث امنیت ارزهای دیجیتال در میان باشد، کیف پول‌های سخت‌ افزاری معمولاً مطمئن‌ترین گزینه در نظر گرفته می‌شوند. تفاوت اصلی کیف پول‌های سخت‌ افزاری در نگهداری کلیدهای خصوصی در یک فضای قرنطینه سخت‌ افزاری است که هیچ نوع دسترسی به اینترنت ندارد. این ویژگی از اهمیت و ارزش زیادی برخوردار است، چرا که باعث می‌شود کیف پول‌های سخت‌ افزاری به نسبت قیمت گرانی داشته باشند. این در حالی است که بیشتر کیف پول‌های نرم‌ افزاری، با وجود ارائه‌ی انواع خدمات، رایگان هستند. در ادامه این مطلب به زبانی ساده توضیح می‌دهیم کیف پول سخت افزاری چیست و چه ویژگی‌هایی دارد.

 

کیف پول سخت افزاری

 

کیف پول سخت‌افزاری (Hardware wallet)، دستگاهی فیزیکی است که به‌طور ویژه برای ذخیره‌سازی امنِ دارایی‌های دیجیتال طراحی شده است. این دستگاه کلیدهای خصوصی ارزهای دیجیتال را به شکل آفلاین (بدون نیاز به اینترنت) در خود ذخیره می‌کند و به همین دلیل امنیت بیشتری نسبت به کیف پول‌های دسکتاپ و موبایلی دارد. امنیت کیف پول های سخت افزاری با استفاده از کلیدهای خصوصی تامین می شود. کیف پول های سخت افزاری راه نفوذ توسط هکرها را به شدت کاهش می دهند. کلیدهای خصوصی همانند کلیدهای فیزیکی امروزی هستند که در روزمره در زندگی خود  از آن استفاده می کنید. در صورتی که به شخصی به کلید خصوصی شما دسترسی داشته باشد، عملا به دارایی های دیجیتالی شما هم دسترسی دارد. اگر کلید خصوصی خود را گم کنید، مالکیت دارایی‌های خود را از دست خواهید داد، زیرا در دنیای غیرمتمرکز ارزهای دیجیتال، رمز عبور بازیابی نمی‌شود و هیچ بانکی وجود ندارد که برای مشکلات خود با آن در ارتباط باشید.

یکی دیگر از مزیت های کیف پول های سخت افزاری پشتیبانی از بسیاری از ارزهای دیجیتالی است. شما با خرید تنها یک کیف پول سخت افزاری می توانید از تعداد زیادی از ارزهای دیجیتالی را به عنوان دارایی در اختیار داشته باشید. در زمان راه اندازی کیف پول سخت افزاری خود، به شما یک عبارت 12 یا 24 کلمه بازیابی داده می شود که در واقع همان نسخه بک آپ (پشتیبان) کیف پول می باشد که باید در جای امن نگهداری شود. در صورت سرقت رفتن کیف پول، برای دسترسی دوباره به دارایی های خود باید همان عبارت بازیابی را در کیف پول نرم افزاری خود وارد کنید.

 

چرا باید از کیف پول های سخت‌افزاری استفاده کرد؟

 

امنیت بیشتر کیف پول‌های سخت‌افزار به این معنی نیست که کیف پول‌های نرم‌افزاری امن نیستند. با این حال، کیف پول‌هایی که کلیدهای خصوصی را روی کامپیوتر یا تلفن‌های هوشمند ذخیره می‌کنند، موجودی کاربران را در برابر طیف گسترده‌ای از حملات هکرها، آسیب‌پذیر می‌کنند. بدافزارها می‌توانند فعالیت‌های مربوط به ارزهای دیجیتال در این دستگاه‌ها را شناسایی کرده و موجودی کاربران را خالی کنند.

کیف پول‌های سخت‌افزاری از تعداد بسیار زیادی ارز دیجیتال پشتیبانی می‌کنند و یک فرد با خرید یک کیف پول می‌تواند صدها کوین و توکن مختلف را روی آن ذخیره کند. البته برخی مدل‌های کیف پول‌های سخت‌افزار ممکن است از بعضی ارزهای دیجیتال پشتیبانی نکنند، بنابراین بهتر است قبل از خرید، با مراجعه به سایت رسمی کیف پول، از امکان‌ ذخیره‌سازی ارز دیجیتال مورد نظر خود اطمینان حاصل کنید.

 

معرفی کیف پول های سخت افزاری

 

کیف پول‌های سخت‌افزاریِ بسیاری در بازار وجود دارد که همه آن‌ها ویژگی‌های مناسبی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

کیف پول Legder Nano S

این کیف پول دارای صفحه نمایش OLED که با استفاده از آن می توانید تمام تراکنش های خودتان را مشاهده کنید. این کیف پول با پشتیبانی از 30 رمز ارز از جمله لایت کوین توانسته است به یکی از محبوب ترین کیف پول های سخت افزاری تبدیل شود. یکی از برترین ویژگی های این کیف پول را می توان، سازگاری با انواع سیستم های عامل (اندروید، ویندوز، ios) نام برد. برای اتصال این کیف پول به موبایل نیاز به استفاده از کابل نیست، بلکه می توانید با استفاده از بلوتوث ارتباط بین کیف پول و موبایل را برقرار کنید.

کیف پول Trezor

ترزور (Trezor) یکی دیگر از کیف پول‌های سخت‌افزاری معتبر است که توسط شرکت ساتوشی‌لبز ساخته می‌شود. دفتر مرکزی این شرکت در جمهوری چک مستقر است و مانند لجر بهترین و امن‌ترین کیف پول‌های سخت افزاری دنیا را می‌سازد. ترزور وان (Trezor One) اولین مدل کیف پول سخت‌افزاری بیت کوین است که در سال ۲۰۱۴ به بازار عرضه شد. انواع مدل‌های این کیف پول عبارتند از ترزور وان و ترزور مدل تی. ترزور نیز مانند دیگر همتایان خود از تعداد زیادی از کوین‌ها پشتیبانی می‌کند. البته مدل ترزور وان از ریپل و چند ارز دیجیتال دیگر پشتیبانی نمی‌کند.

کیف پول Cool Wallet

کیف پول کول ولت یکی از خوش دست ترین کیف پول های سخت افزاری شناخته می شود که همانند کارت اعتباری است که به راحتی قابل حمل است. این کیف که دارای یک صفحه نمایش کوچک می باشد و از طریق بلوتوث به موبایل متصل می شود.

 

معایب کیف پول سخت افزاری

 

کیف پول سخت‌افزاری در کنار مزیت‌های فوق‌العاده، معایبی هم دارد. اگرچه آن‌ها امن‌ترین روش برای نگهداری از ارزهای دیجیتال هستند اما با برخی محدودیت‌ها روبه‌رو هستند. این کیف پول‌ها تعادل مناسبی بین امنیت و کاربرپسند بودن ایجاد می‌کنند، اما به وضوح روشن است که استفاده از کیف پول‌های موبایلی مانند کوینومی و اکسودوس بسیار آسان‌تر از کیپ‌کی یا ترزور است. همانطور که گفته شد، کیف پول‌های سخت‌افزاری، امن‌تر از هر کیف پول دیگری هستند. اما بازهم امنیت صددرصدی را تضمین نمی‌کنند. تهدید جانی کاربر می‌تواند او را مجبور کند که رمز کیف پول را در اختیار سارقان قرار دهد. همچنین هکرهای حرفه‌ای می‌توانند در صورت دسترسی فیزیکی به کیف پول سخت‌افزاری، از دستگاه سوءاستفاده کنند.

اگر قصد دارید دارایی های خود را طولانی مدت نگه دارید و اگر امنیت کیف پول های نرم افزاری برای شما کافی نیست، می توانید یک کیف پول سخت افزاری تهیه کنید. محدودیت های این کیف پول در مقایسه با ویژگی های شگفت انگیزی که در اختیار کاربران قرار می دهند ناچیز است. تقریباً هیچ روش دیگری برای ذخیره دارایی های دیجیتال به اندازه کیف پول های سخت افزاری ایمن نیست. طیف گسترده ای از کیف پول های سخت افزار در بازار ارزهای دیجیتال وجود دارد و هر کاربر برای انتخاب یکی از آنها باید به اولویت های خود، امنیت کیف پول، کوین های پشتیبانی شده و سایر ویژگی های کیف پول توجه کند.

زهرا شکیبا
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *