افزایش طول عمر ماینر

افزایش طول عمر ماینر

افزایش طول عمر ماینر

دستگاه‌های ماینر همان درگاه‌های استخراج ارزهای دیجیتال هستند. و بدون استفاده از آن‌ها هیچ روش دیگری برای استخراج این ارزها وجود ندارد. دستگاه‌های ماینر مشابه کلیه لوازم الکترونیکی موجود در دنیای دیجیتال، عملکرد وابسته به انرژی برق دارند و باید در این مسیر از توان مصرفی بالایی بهره ببرند تا بتوانند با تولید هش کدهای متعدد موفق به رمزگشایی از بلاک‌های مختلف و استخراج رمز ارز مورد نظر شوند. برای اینکه بتوانید از ماینر خود به بهترین شکل استفاده کنید و اقدام به استخراج رمز ارز کنید باید نکاتی را در زمینه فرآیند استخراج ارزهای دیجیتال بدانید. در ادامه شما با ترفندهایی آشنا خواهیم کرد که باعث افزایش طول عمر دستگاه ماینر شما می شود.

کنترل دما و رطوبت

بیشترین تاثیر در افزایش طول عمر ماینر مربوط به خنک نگه داشتن می شود. در فارم های بزرگ ماینینگ می بینیم که از تجهیزات سرمایشی بسته به شرایط آب و هوایی استفاده می شود. در اکثر نقاط ایران می توان از کولر های آبی سلولوزی استفاده کرد. از طرفی رطوبت نیز عامل دیگر برای کاهش عملکرد است. چرا که رطوبت زیاد باعث خوردگی پیوند های فلزی و تاثیر شیمیایی رو پیوند های درونی آی سی ها دارد. تا آنجا که محیط های با رطوبت بیش از 65 درصد برای این کار توصیه نمی شود. پس در صورت استفاده از کولر آبی سلولوزی باید به رطوبت محیط توجه داشت و در صورت نیاز از جاذب های رطوبت گیر استفاده کرد.

 

سرویس به صورت دوره ای

گرد و غبار از مهم ترین عواملی است که باعث خرابی دستگاه ماینر می شود و از طول عمر ماینر میکاهد، به این صورت که  قرار گرفتن گرد و غبار بر روی هیت سینک ها، باعث می شود انتقال هوا دچار اختلال شود. پس توصیه می شود دستگاه ماینر خود در محیط های باز قرار ندهید زیرا گرد و غبار با نفوذ به دستگاه ماینر، باعث کاهش راندمان آن می شود. پس لازم است دستگاه ماینر خود را در محیط بسته نگهداری کنید و آن را به صورت مرتب گردگیری کنید. همچنین تمیز کردن فن های ماینر هم بسیار اهمیت دارد. سرویس فن ها هم همانند گردگیری باید به صورت منظم صورت بگیرد تا از جرم گرفتن بلبرینگ ها و کاهش افت دور فن ها جلوگیری شود. در صورتی که دور فن ها دچار افت شود، خنک سازی دچار اختلال می شود، در نتیجه گرمای بیش از حد تولید شده توسط ماینر خارج نمی شود و همین امر موجب سوختن قطعات ماینر می شود.

 

تابلو برق مناسب 

تابلو برق مناسب و استاندارد یکی از ملزومات اصلی دستگاه های ماینر است. نوسانات برق باعث اسیب دیدن تجهیزات و دستگاه های ماینینگ می شود. پس برای ماینینگ لازم است تا از تابلو برق های ایمن و استاندارد به همراه محافظ در برابر نوسانات برق استفاده کرد. از طرفی ظرفیت جریان الکتریکی تابلو برق باید با حداکثر جریان مورد نیاز برای دستگاه ماینینگ متناسب باشد.

 

پرهیز از اورکلاک کردن ماینر

استفاده بیش از حد دستگاه را اورکلاک می نامند. بسیاری از کاربران با خرید ماینر انتظار دارند که با کارکشیدن بیش از آن بازگشت سرمایه سریعتر و فرآیند استخراج را افزایش و در نتیجه میزان درآمد بیشتری را تجربه کنند. کارکردن بیش از حد دستگاه باعث  خرابی زودتر ماینر می شود. علاوه بر این باعث افزایش توان مصرفی دستگاه می شود که در نتیجه منجر به بالا رفتن جریان الکتریکی در بوردها می شود و زمانی که جریان درون آی سی ها بیشتر از حد استاندارد افزایش پیدا کند منجر به خرابی دستگاه می شود. پس توصیه می شود از دستگاه ماینر خود بیش از حد کار نکشید زیرا علاوه بر اختلال در کارکرد ماینر، موجب کاهش عمر دستگاه می شود.

 

جلوگیری از لرزش دستگاه

وظیفه فن ماینر، کاهش دمای اجزای داخلی دستگاه است. فن به طور خودکار دما را اندازه‌گیری می‌کند و متناسب با آن میزان چرخشش را تعیین می‌کند تا بتواند دستگاه را خنک کند. هرچه چرخش فن بیشتر باشد، تکان دستگاه نیز بیشتر می‌شود. هرچه دستگاه در هنگام کار بیشتر تکان بخورد، عمر دستگاه ماینر کم می‌شود. بنابراین برای کاهش چرخش فن، بهتر است دمای دستگاه پایین نگه داشته شود.

 

انتخاب کابل دیتا مناسب

کابل دیتا وظیفه انتقال دیتا بین هش برد و برد ماینر را برعهده دارد. در صورتی که دستگاه ماینر شما دچار افت هش ریت و یا قطعی شود، باید در اولین فرصت اقدام به خرید کابل دیتا کنید و آن را هر چه سریعتر تعویض کنید. زیرا در صورت عدم تعویض کابل دیتا، هشبرد نمی تواند میزان قدرت کافی برای تولید هش ریت تولید کند و در نهایت دستگاه ماینر نمی تواند محسابات ریاضی را پردازش و حل کند که همین امر باعث کاهش راندمان استخراج می شود.

 

عمر مفید ماینر چقدر است؟ 

تشخیص طول عمر برای دستگاه‌های الکترونیکی غیر ممکن است. نمی‌توان این موضوع را با یک عدد یا حتی یک بازه زمانی مشخص تعیین کرد  اما باید توجه داشته باشید که این موضوع کاملا در گرو برخی از شرایط و مسایل جانبی است که با مراعات آن‌ها می‌توان این بازه زمانی را بلندتر یا کوتاه‌تر کرد.

 

رعایت موارد بالا نقش بسیار کلیدی در افزایش بهره وری و عمر دستگاه دارند. چرا که در حال حاضر دستگاه هایی را در فارم های گوشه و کنار میبینیم که بیش از سه الی چهار سال است که به ماینینگ بیت کوین مشغولند. در مقابل نیز دستگاه‌هایی به صورت کارکرده و دست دوم وارد بازار شده که با گذشت یکسال از کارکرد آن‌ها عملا چیزی از آن‌ها باقی نماده است. پس شیوه استفاده و نگهداری از دستگاه بسیار حائز اهمیت است.

زهرا شکیبا
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *