ریگ ماینینگ چیست؟

ریگ ماینینگ چیست؟

ریگ ماینینگ چیست؟

ریگ ماینینگ مجموعه‌ای از اجزای سخت‌افزاری مانند CPU، GPU، FPGA یا ASIC است که برای استخراج بیت کوین پیکربندی شده‌اند. حقیقت این است که اگرچه این موضوع یک مفهوم ساده است، اما عملی کردن آن دشوار است. چرا؟ زیرا صرفا اتصال این قطعات به یک‌دیگر کافی نیست. و راه‌اندازی دستگاه باید به بهترین شکل ممکن انجام شود تا با سرمایه‌گذاری که انجام می‌دهید، بتوانید در بلندمدت سود ببرید.

انواع ریگ ماینینگ 

سه دسته‌بندی اصلی برای سخت‌افزارهای استخراج وجود دارد. کارت‌های گرافیک (GPU)، مدار مجتمع دیجیتال برنامه‌پذیر (FPGA) و مدارهای مجتمع با کاربرد خاص و یا همان ای‌سیک (ASIC). در زیر به بررسی هر کدام از آن‌ها می‌پردازیم.

استخراج با استفاده از CPU/GPU 

ضعیف‌ترین سخت‌افزار برای استخراج ارز دیجیتال کامپیوتر شماست. از لحاظ تئوری شما می‌توانید از پردازنده و یا CPU کامپیوتر خود برای ماین کردن استفاده کنید، اما از نظر عملی کامپیوتر شما توان رقابت با دستگاه‌هایی که به طور ویژه برای استخراج ساخته شده‌اند را هرگز نخواهد داشت.

شما می‌توانید با افزودن سخت‌افزارهای گرافیکی مثل کارت گرافیک که دارای واحدهای پردازنده گرافیکی (GPU) است، هش ریت کامپیوتر خود را افزایش دهید و بهبود ببخشید. GPUها برای پردازش پردازش محاسبات ریاضی سنگین بازی‌های کامپیوتری و گرافیک پیچیده آن طراحی شده‌اند. این توان پردازشی بالای کارت‌های گرافیک باعث شده است که برای محاسبات هش بلاک تراکنش نیز مناسب باشند.

یکی دیگر از مزیت‌های GPU این است که آن‌ها دست شما را در انتخاب باز می‌گذارند. بر خلاف گزینه‌های دیگر که بعدتر بررسی خواهیم کرد، این سخت‌افزار می‌تواند برای استخراج ارزهای دیجیتال دیگری به غیر از بیت کوین نیز مورد استفاده قرار گیرد. برای مثال لایت کوین از الگورتیم اثبات کار متفاوتی نسبت به بیت کوین استفاده می‌کند که اسکریپت (Scrypt) نام دارد. این الگوریتم به گونه‌ای بهینه شده است که بتوان با استفاده از GPU و cpu نیز به استخراج آن پرداخت. در نتیجه GPU برای کسانی که می‌خواهند ارزهای دیجیتال مختلفی را ماین کنند انتخاب مناسبی است.

ریگ FPGA 

هر FPGA منحصر به فرد است، آن‌ها در حال حاضر یکی دیگر از ابزار‌های مورد استفاده گسترده برای استخراج بیت کوین هستند. این دستگاه‌ها زمان و قدرت ماینینگ کافی را برای چندین ارز دیجیتال فراهم می‌کنند، اما بهینه‌سازی استخراج با GPU و ورود ASIC‌ها به طور کامل آن‌ها را جایگزین کرد.

ماینر ASIC 

مدارهای مجتمع با کاربرد خاص یا همان ASICها به طور خاص طراحی شده‌اند که فقط یک کار را انجام دهند؛ استخراج ارز دیجیتال با سرعت سرسام‌آور و مصرف برق پایین.
از آن‌جا که این تراشه‌ها باید به طور خاص برای این کار طراحی و ساخته شوند، در نتیجه تولید‌شان زمان‌بر است و قیمتشان بالاست، اما سرعتشان خیره‌کننده است. در زمان نگارش این مقاله قدرت ای‌سیک‌های بیت کوین تا ده‌ها تراهش بر ثانیه رسیده است.
هر ارز دیجیتالی، الگوریتم رمزنگاری هش مخصوص خود را دارد و ماینرهای ای‌سیک‌ها به گونه‌ای طراحی می‌شوند که بتوانند با استفاده از آن الگوریتم خاص کار استخراج را انجام دهند.

فضای استخراج ارز دیجیتال این روزها بسیار رقابتی است و نرخ سختی استخراج زیاد است. در نتیجه استخراج بیت کوین بدون ای‌سیک عملا بی‌فایده است. از آن‌جایی که سخت‌افزارهای ای‌سیک استخراج بسیار گران است، ماینرهای ای‌سیک بیت کوین بیشتر توسط کسانی خریداری می‌شود که قصد راه‌اندازی فارم ماینینگ را داشته و به برق ارزان دسترسی دارند.

 

برای راه اندازی یک ریگ استخراج، به این موارد نیاز دارید: 

  • شاسی یا قاب ریگ ماینینگ

شاسی یا قاب ریگ برای سوار کردن سایر قطعات ریگ ماینینگ، مورد استفاده قرار می‌گیرد. شاسی را می‌توانید خودتان درست کنید یا آن را به صورت آماده خریداری کنید. توجه داشته باشید شاسی باید به گونه‌ای ساخته شود که سایر قطعات مانند کارت‌های گرافیک‌ را بتوان به خوبی روی آن پیچ کرد. علاوه بر این بهتر است که از جنس آلومینیوم تهیه شود؛ چرا که آلومینیوم نسبت به چوب مقاومت بالایی دارد و قابل اشتعال نیست.

  • مادربرد

مادربردی که انتخاب می‌کنید باید قادر به پشتیبانی از چند کارت گرافیک باشد، یعنی باید حداقل ۴ پورت یا درگاه PCI-E داشته باشد. برخی از رایج‌ترین مادربردهای مبتنی بر مجموعه تراشه P۴۵، P۴۳ و P۳۵ هستند، به عنوان مثال می‌توان به مدل‌های Gigabyte GA-EP۳۵-DS۳L و Asus P۵Q Deluxe اشاره کرد. اما گزینه‌های ارزان‌تری همچون Gigabyte GA-Z۲۷۰P-D۳ نیز وجود دارند که تا ۶ کارت گرافیک را هم پشتیبانی می‌کنند. Gigabyte GA-۹۷۰A-DS۳P نیز جایگزین مناسبی برای طرفداران AMD است، اما تنها از ۵ کارت گرافیک پشتیبانی می‌کند.

  • پردازنده

برای استخراج ارزهای دیجیتال با کارت‌های گرافیک به پردازنده یا CPU قدرتمندی نیاز ندارید. یک CPU معمولی که با مادربورد شما سازگاری داشته باشد، می‌تواند جوابگوی نیاز شما باشد. برای مثال برای پیکربندی اینتل (Intel) مبتنی بر Z۲۷۰ می‌توانید از یک پردازنده Celeron G۳۹۰۰ (G3930) برای ریگ‌های ماینینگ مبتنی بر مجموعه تراشه P۴۵، P۴۳ و P۳۵ استفاده کنید.

  • حافظه (RAM)

در این‌جا کیفیت مهم‌تر از کمیت است، چرا که و میزان بهره‌وری خیلی به قیمت بستگی ندارد. حداقل ۴ گیگابایت رم مورد نیاز است. امروزه رایج‌ترین و متداول‌ترین آن‌ها DDR3 است که قیمت مناسبی نیز دارد. لازم است از این که مادربرد از رم شما پشتیبانی می‌کند یا خیر اطمینان حاصل کنید.

  • ابزار ذخیره‌سازی یا هارد

سرعت و اندازه هارد هیچ تاثیری بر روی قدرت هش (hash) ریگ ماینینگ ندارد. چرا که سیستم تنها در برخی مواقع از هارد برای ذخیره و ضبط گزارش استفاده می‌کند بنابراین یک هارد با ظرفیت 50 گیگابایت نیز نیاز شما را برطرف می‌کند.

  • منبع تغذیه

اصلی‌ترین نکته در زمان ریگ ماینینگ تأمین انرژی مصرفی است. باید میزان مصرف هر نوع از ریگ ماینینگ‌ها را بدانید تا ببینید می‌توانید انرژی مورد نیاز آن‌ها را تأمین کنید یا خیر. در هر دو شرایط، باید اطمینان حاصل کنید که هر دو تیم قدرت ثابتی دارند. این موضوع برای افزایش عمر تجهیزات شما و اطمینان از اینکه همیشه در شرایط و عملکرد خوب قرار دارند، بسیار مهم است.

برای جلوگیری از آسیب دیدن قطعات این بخش را بسیار جدی بگیرید. برای سیستم های خانگی یک منبع تغذیه ۳۰۰-۵۰۰ وات کفایت می‌کند. اما برای چند کارت گرافیک نیاز به پاور یا پاورهای قدرتمندی دارید. مثلا برای شش گرافیک قدرتمند پاوری با ۱۲۰۰ وات به بالا در مدل‌ PlusGold نیاز است.

  • کارت گرافیک (GPU)

واحدهای پردازنده گرافیک (GPU) مهم‌ترین جزء یک ریگ ماینینگ ارز دیجیتال هستند. شما می توانید از انواع کارت گرافیک استفاده کنید اما باید توجه داشته باشید که به جای خرید تعداد زیادی کارت گرافیک ضعیف، چند کارت گرافیک قدرتمند تهیه کنید. همچنین به این نکته توجه داشته باشید که همه کارت گرافیک های خود را از یک برند انتخاب کنید.هش ریت هر کارت گرافیک در الگوریتم های مختلف متفاوت است. Nvidia GTX برای استخراج ارزهای دیجیتال مبتنی بر الگوریتم Equhash مانند زی‌کش و بیت کوین پرایوت مناسب‌تر است. GPUهایی مثل RX58 نیز برای اتریوم و دیگر ارزهای مبتنی بر الگوریتم اتریوم (Ethash) بهینه ‌تر هستند.

  • سیستم خنک‌کننده

ریگ‌های ماینینگ وقتی به مدت طولانی روشن بمانند و کار کنند. مقدار قابل توجهی گرما تولید می‌کنند؛ بنابراین تهیه یک یا چند فن کارت گرافیک قوی جهت خنک نگه‌داشتن آن‌ها لازم و ضروری است.

  • کابل

برای اتصال قطعات مختلف ریگ‌های ماینینگ نیاز به کابل‌های مناسب می‌باشد. وجود کابل‌های PCI Express USB برای اتصال کارت‌های گرافیک به مادربرد ضروری است.

  • کارت شبکه

کارت شبکه یکی از قطعات مهم در ریگ‌های ماینینگ است؛ زیرا ریگ‌ها برای استخراج ارز دیجیتال باید به اینترنت متصل شوند؛ بنابراین اگر مادربورد انتخابی شما دارای کارت شبکه نباشد در این صورت حتما باید یک کارت شبکه تهیه و در ریگ ماینینگ خود نصب کنید تا از این طریق بتوانید به اینترنت متصل شوید.

 

با این که ریگ‌های استخراج قدرت ایسیک‌ها را ندارند، اما همین قدرت برای ماینینگ بسیاری از ارزهای رمزنگاری شده کافی است و می‌توانید به کسب درآمد بپردازید. البته قبل از تصمیم گیری برای خرید یا راه اندازی یک ریگ ماینینگ، حتما بررسی‌های لازم را انجام دهید. برای خرید فن کارت گرافیک و سایر تجهیزات ماینینگ با بالاترین کیفیت به فروشگاه الوماینر مراجعه نمایید

زهرا شکیبا
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *